Norma ISO 9001
29.05.2015
Čím se zabývá norma ISO 9001? Kde všude je možné ji aplikovat? S čím je nutné počítat při zavádění normy a co všechno může certifikace normou ISO 9001 přinést vaší společnosti?
Norma ISO 9001 se zabývá systémem řízení jakosti. Jednoduše řečeno je tedy potvrzením o kvalitě zavedeného systému managementu kvality ve firmě. V rámci certifikační normy ISO 9001 management společnosti jednoznačně vymezí vize, plány a cíle v oblasti kvality výroby. Následuje vytvoření procesů nezbytných k jejich dosažení a jejich realizace.
Norma se soustředí zejména na princip řízení infrastruktury, dokumentace, lidských zdrojů, komunikace s klienty a dodavateli, měření výkonnosti procesů ale třeba i interní audity, které slouží jako prostředek pro získání zpětné vazby. Účinnost stanovených procesů se průběžně monitoruje. Na základě výsledků firma zavádí účinná opatření, která zefektivní procesy uvnitř firmy.
Normu ISO 9001 je možné aplikovat do nejrůznějších odvětví zaměřených na produkci kvalitních výrobků nebo služeb, přičemž je poměrně stabilní. Využívá se již 25 let a za tu dobou prošla jen jednou výraznou změnou, při níž byla posílena role marketingu.
O co se zajímat před zavedením normy?
Pokud se rozhodnete, stejně jako řada jiných společností systém managementu jakosti do firmy zavést, nejprve se seznamte se záležitostmi, které se zavedením této normy souvisí. Zavedení ISO 9001 je totiž finančně i časově náročné. Pozornost byste také měli věnovat tomu, jakým způsobem probíhá zavádění systému.
Náklady zavedení normy ISO 9001
- Náklady na certifikaci jako takovou – odvíjí se od charakteru společnosti, množství certifikovaných činností atd.
- Náklady na poradenství – dokumentace, příprava na certifikaci, interní audit, atd.
- Náklady proškolení zaměstnanců ohledně požadavků normy.
- Náklady na podklady a odbornou literaturu.
Přínosy zavedení normy ISO 9001
- dlouhodobá vysoká úroveň kvality procesu výroby a poskytovaných služeb a výrobků pro zákazníky,
- efektivně nastavené procesy ve firmě – vedou k vyšší spokojenosti klientů, vyšším tržbám a tržnímu podílu,
- zdokonalení organizační struktury firmy,
- nastavení jasných procesů a zvýšení výkonnosti společnosti,
- zavedení pořádku a pravidel do všech aktivit uvnitř firmy,
- lokalizace slabých míst, které je možné zlepšovat,
- optimalizace nákladů ve firmě – snížení provozních nákladů, úspora z produkce nekvalitních výrobků, úspora za suroviny apod.,
- možnost stanovení preventivních opatření k zamezení potenciálním problémům,
- možnost následné zpětné kontroly plnění stanovených pravidel v systému jakosti,
- účast ve výběrových řízeních k velkým zakázkám např. ve státní správě,
- větší důvěryhodnost společnosti vůči jejímu okolí a obchodním partnerům.
I my jsme držiteli certifikace ČSN EN ISO 9001. Prohlédněte si také naše další certifikáty.