Změny týkající se home office (práce z domu)
17.03.2017
Před rokem 2016 nebylo zcela jasné, jak na home office ze zákona pohlížet. Na home office se vztahovala část pravidel pro práci z domova a část pro práci ze vzdáleného pracoviště. Nová úprava zákona vnáší do situace jasnější pravidla a zajímavé změny.
Home office je oblíbený zejména tam, kde k práci zaměstnanci stačí prakticky jen notebook, internet a telefon. Před rokem 2016 nebylo zcela jasné, jak na home office ze zákona pohlížet. Na home office se vztahovala část pravidel pro práci z domova a část pro práci ze vzdáleného pracoviště. Nová úprava zákona však vnáší do situace jasnější pravidla i pár zajímavých změn.
Jak je to s nárokem na proplacení nákladů?
Nová úprava chce od jara 2017 umožnit zaměstnanci požádat zaměstnavatele o úhradu nákladů spojených s prací z domova, a to ať už se jedná o příspěvek na elektřinu, internet nebo jiné náklady spojené s provozem domácí kanceláře. Příspěvek by měl být placený formou paušálu, který bude zahrnovat náklady na home office jako celek. Přesnou metodiku výpočtu příspěvku zatím ministerstvo neuvádí. Pravděpodobně se v těchto případech bude vycházet zj. ze zvláštních ustanovení v pracovních smlouvách.
Jak je to s povinnými schůzkami?
K ujasnění došlo také u otázky povinného setkávání pracovníků na home office se svými kolegy. Tato povinnost byla z úpravy zákona na nátlak zaměstnanců a zaměstnavatelů odstraněna a zůstala pouze doporučenou možností. Povinné schůzky však ze zákona nemizí úplně. Zůstávají jako povinnost zaměstnavatele, pokud o tento způsob spolupráce požádá sám zaměstnanec.
Jak je to s BOZP a školením zaměstnanců?
Povinná školení BOZP (bezpečnost a ochrana zdraví při práci) platí nadále beze změn. Na zaměstnance, kteří pracují větší část pracovní doby formou home office, platí v otázce povinného školení BOZP stejná pravidla, jako pro zaměstnance na provozovně či ve výrobě. Zaměstnanec na home office musí být řádně proškolen na všechna rizika spojená s výkonem jeho práce, vč. požární bezpečnosti a dalších povinných náležitostí, jako je školení řidičů (pokud používá v pracovní době automobil, i když svůj vlastní). K tomuto postačí i online školení.
Na zaměstnance na home office se vztahují i pravidla spojená s dodržováním bezpečnosti při výkonu práce, jako např. zákaz požívání alkoholu a manipulace s nebezpečnými předměty, jejichž obsluhu nemá zaměstnanec explicitně uvedenou v pracovní smlouvě (případy úrazů v kuchyni u zaměstnance na home office při přípravě oběda, jsou tak považovány za úrazy mimo kategorii pracovních úrazů a zaměstnanec nemá nárok na jejich kompenzaci).
Jak je to s přesčasy a rozložením práce?
U práce z domu nevzniká automatický nárok na proplacení přesčasů nebo práce o svátcích a víkendech. Všechny tyto případné příplatky by měly být specifikovány v pracovní smlouvě. Pracovní smlouva na home office by měla dále obsahovat i prvky ochrany zdraví zaměstnance, jako je zákaz práce v noci či naznačení povinnosti bezpečnostních přestávek, jejichž absence může mít negativní vliv na zdraví pracovníka. S tím souvisí i povinnost zaměstnavatele zajistit nezbytné prostředky a opatření na ochranu zdraví při práci.
Povinnosti zaměstnavatele při práci z domova
Zaměstnavatel má ze zákona povinnost aktivně vyhledávat a řídit rizika, která jsou spojena s výkonem dané práce. To znamená nejen určit čas a náplň práce, ale také by se měl ujistit, že samotná organizace práce je v souladu se zásadami BOZP. To se týká místa výkonu práce (tedy i domácí kanceláře), kterou by si měl zaměstnavatel ideálně zkontrolovat a například navrhnout zlepšení ergonomie daného prostoru či upozornit na příslušná rizika.
Nezapomínejte, že zaměstnanec pracující z domova je stále vázán pracovně-právními povinnostmi a právy, které zavazují obě strany pracovní smlouvy.
Čtěte také: