Zpátky na seznam článků Mínusy home office, aneb práce z domu očima zaměstnavatele 17.02.2017 Home office, home working nebo také práce z domu patří k nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitům poslední doby. Jaké nevýhody z něj zaměstnavateli plynou? Home office, home working nebo také práce z domu patří k nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitům poslední doby. Jaké nevýhody z něj zaměstnavateli plynou? V minulém díle článku jsme si představili hlavní výhody home office, které z této možnosti zaměstnavateli plynou. Abyste si mohli o této problematice udělat kompletní obrázek, je třeba se zorientovat také v nejčastěji uváděných záporných stránkách a možných problémech. Nutno dodat, že většinu rizik je možné odstranit vhodným proškolením. Negativa home office pro zaměstnavatele Menší možnost kontroly a komunikace se zaměstnancem – home office vyžaduje jasné stanovení úkolů a cílů z vaší strany. Abyste denně nemuseli kontrolovat jejich plnění a případné odchylky, je potřeba nastavit jasná pravidla komunikace, která by měla být velmi otevřená, ideálně s použitím moderních technologií (telehovory, videokonference, nástroje pro ilustraci náčrtů apod.). Ochrana interních informací – zabezpečení dat, ochrana obchodních tajemství a důvěrných informací představují problém i ve chvíli, kdy zaměstnanec pracuje v sídle firmy, natož potom mimo ni. Je tedy minimálně třeba se zaměstnancem uzavřít dohodu o mlčenlivosti nebo ochraně důvěrných informací, která má jednak psychologický efekt a v případě konfliktu poslouží jako důkaz soudu. Bezpečnost práce – pokud zaměstnanec svou práci vykonává mimo pracoviště zaměstnavatele, zaměstnavatel není povinen zajišťovat podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). Obecně však za bezpečnost při práci svých zaměstnanců stále odpovídá. I zaměstnanci v režimu home office proto musí projít patřičným školením. Vyšší administrativní zátěž – administrativa se týká především výpočtů pracovněprávních nároků zaměstnanců pracujících z domu. Na druhou stranu nemají zaměstnanci na home office nárok na náhradní volno za práci přesčas, na mzdové zvýhodnění za práci v noci nebo ve zdraví škodlivém pracovním prostředí a je jim omezeno i poskytování náhrady mzdy z důvodů důležitých osobních překážek v práci. Při práci na home office se snižuje nemocnost zaměstnanců. Možná nižší sounáležitost – zaměstnanec, který je dlouhodobě na home office, odloučen od pracovního týmu se stává sociálně izolovanější a může se u něj snižovat pocit sounáležitosti s firmou. Přečtěte si také související článek: Plusy home office, aneb práce z domu očima zaměstnavatele.