Kniha úrazů: Co všechno musí obsahovat?
10.05.2019
Kniha úrazů slouží k zapisování všech pracovních úrazů, ke kterým dojde na pracovišti. Víte, co všechno se do ní píše a co musí obsahovat?
Kniha úrazů slouží k zapisování všech pracovních úrazů, ke kterým dojde na pracovišti. Víte, co všechno se do ní píše a co musí obsahovat?
Zaměstnavatelé knihu úrazů vést musí (§ 105 zákona č. 262/2006 Sb. zákoník práce a nařízení vlády č. 201/2010 Sb.). Jejím vedením pověří některého z vedoucích pracovníků, který ručí za to, že v ní bude zaznamenán každý, i kdyby malý nevýznamný úraz.
Co by měla obsahovat kniha úrazů?
Podoba knihy úrazů není striktně definovaná. Z předpisů však vyplývá, že z ní musí být možné vyčíst:
· jména a příjmení postižených zaměstnanců, počet zraněných,
· datum a čas úrazu,
· kde ke zranění došlo,
· činnost, při níž k úrazu došlo,
· počet odpracovaných hodin bezprostředně před vznikem úrazu,
· popis úrazového děje,
· druh zranění a zraněná část těla (podle přílohy č. 3 k NV č. 201/2010 Sb.),
· zdroj a příčiny zranění,
· jména svědků úrazu,
· jméno a pracovní zařazení pracovníka, který údaje zapsal.
Nařízení ujednávají také to, že by po sepsání úrazu měl být ihned vyhotoven záznam z knihy úrazu, který zraněný zaměstnanec (pokud to povaha zranění povoluje) a jeho nadřízený, podepíše. Pokud to povaha zranění zaměstnanci neumožní, podepíše záznam svědek incidentu.
Kdy zapsat úraz do knihy úrazů?
Zranění se zapisují do knihy úrazů, i když:
· nedošlo k pracovní neschopnosti zaměstnance,
· došlo k pracovní neschopnosti zaměstnance v délce do tří kalendářních dní,
· došlo k pracovní neschopnosti delší než tři kalendářní dny,
· došlo k úmrtí zaměstnance.