Personální marketing ve společnosti
08.05.2015
Soustředí se vaše společnost na personální marketing a víte, jaký rozdíl je mezi personálním marketingem a budováním vaší značky - jako zaměstnavatele? Nejde o synonyma. Jakou značku jste si vybudovali vy a vaše firmy?
Personální marketing je oblastí lidských zdrojů, která vede k tomu, aby zaměstnavatel získal na trhu práce co nejkvalitnější pracovníky. Jde prakticky o aplikování principů marketingu na personalistiku společnosti. Zahrnuje kontakt se zaměstnanci při přijímacím procesu zaměstnanců až po rozloučení se s nimi.
Personální marketing se může ubírat dvěma směry:
- externí personální marketing - oslovení a získání nových pracovníků,
- interní personální marketing - vytváření kvalitních podmínek pro práci již přijatých zaměstnanců.
Někdy se interní a externí personální marketing mohou střetnout (např.: firma prezentuje potenciálním zájemcům svůj propracovaný systém benefitů pro zaměstnance). Ideálně by měly být oba směry propojené.
Jednoduše řečeno, jde tedy o veškerou možnou komunikaci se stávajícími, bývalými i potenciálními zaměstnanci.
Personální marketing vs. budování značky zaměstnavatele
Budování značky zaměstnavatele a personální marketing jsou často zaměňovanými pojmy. Jde však o rozdílné věci. Budování značky je prakticky součást personálního marketingu. Rozhodně to tedy neznamená, že byste se měli soustředit pouze na jednu z těchto oblast.
Budování značky zaměstnavatele (Employer branding) je koncept v oblasti personálního marketingu zaměřený na budování a řízení značky. Soustředí se na souznění obou stran – nejen zaměstnanců, ale i firmy. Firma v rámci budování značky komunikuje svou vizi a poslání, co očekává od svých budoucích zaměstnanců a co jim je za to schopná nabídnout. Patří k ní to, čím je společnosti jiná oproti svým konkurentům a argumenty, proč by se měl zaměstnanec rozhodnout právě pro vaši společnost. Důležitou roli přitom hraje i vizuální stránka informací – písmo, styl, barvy, loga a působení na emoce.
Myslíte si, že značku nemáte? Máte!
Značku má každý zaměstnavatel, a to je třeba si uvědomit. Vytváří se s přijetím prvního zaměstnance, prakticky již při zveřejnění prvního inzerátu při hledání zaměstnanců a prvních zkušenostech s vámi jako se zaměstnavatelem. Postupným shlukováním těchto zkušeností pak dochází k vybudování jakési image – značky zaměstnavatele. Ta by měla být co nejlepší. Pozor však na to, že představa zaměstnavatele o jeho značce bývá mnohdy velmi rozdílná proti té, kterou má ve skutečnosti.