Guerilla marketing v menších firmách
05.02.2016
Guerilla marketing je forma propagace, která má za cíl zbudit co největší zájem při minimálním rozpočtu. Hlavní roli v tomto případě hraje nápad. Pokud máte něco zajímavého, zaujmete nejen pozornost zákazníka, ale i médií.
Guerilla marketing je forma propagace, která má za cíl zbudit co největší zájem při minimálním rozpočtu. Hlavní roli v tomto případě hraje nápad. Pokud máte něco zajímavého, zaujmete nejen pozornost zákazníka, ale i médií.
Malé a střední podniky nemají moc prostředků, které by investovaly do svých marketingových aktivit. I přesto však platí, že pokud chtějí být ve svém byznysu úspěšné, marketing je pro ně nezbytnou záležitostí.
Původ Guerilla marketingu
Princip Guerilla marketingu je odvozený od partyzánského boje. Guerilly byly v minulosti menší partyzánské jednotky, které čelily technicky lépe vybavené přesile. Úspěšné byly zejména kvůli tomu, že dokonale znaly své území, na kterém bojovaly i díky myšlení a smyslu překvapit nepřítele.
Guerilla marketing je mnoha lidmi považovaný za nezákonnou, neetickou nebo dokonce agresivní formu marketingu. Ve skutečnosti tomu tak není. Jak na ni?
6 principů pro úspěšnou Guerillu
Guerilla marketing je podle autora Levinona marketingová kampaň, která má za cíl dosáhnout maximálního efektu s minimem zdrojů. Jaké jsou podle něj principy pro úspěšnou "Guerillu"?
- Guerilla je vhodná hlavně pro malé a střední podniky.
- Investicí je čas, energie a představivost, nikoliv peníze.
- Jde hlavně o nápad, ten je na celé kampani nejdražší.
- Hlavním cílem je zisk, nikoliv prodej.
- Soustřeďte se na svoje stálé zákazníky, zisk těch nových stojí mnoho úsilí.
- Pamatujte, že nejlepší reklama je doporučení – i zde platí Paretovo pravidlo 20 : 80 – kdy 20 % nejlepších zákazníků tvoří 80 % zisků firmy.
Současní klienti by tedy měli tvořit největší procento vašeho zisku. Věnujte jim tedy 50 % z marketingových investic. Na potenciální zákazníky byste si měli vyčlenit 30 % marketingového rozpočtu. Zbylých 10 % byste měli investovat do zákazníků z širšího okruhu.
Pravidla Guerilly
- Bojujte jen na svém území, to je totiž to, které znáte nejlépe
- Poznejte přání vašich zákazníků
- Vyzdvihněte předosti své firmy
- Hýčkejte své zákazníky
- Rozšiřujte si kontakty
- Pokud máte co, nabízejte to v pravý čas
- Zaujměte, zapomeňte na stereotypy
- Nepodvádějte své zákazníky
- Zbytečně neutrácejte a hledejte levnější alternativy
- Sledujte reakce konkurentů a použijte prověřenou taktiku – inovaci.