Dress code – pravidla oblékání v práci
17.04.2015
V minulém článku Pracovní oděvy jako daňový výdaj nebo zdanitelný příjem jsme se zabývali tématem pracovního firemního oblečení a možnostmi jeho financování. Víte ale, co znamená firemní dress code a co pro vás z něj plyne?
V minulém článku Pracovní oděvy jako daňový výdaj nebo zdanitelný příjem jsme se zabývali tématem pracovního firemního oblečení a možnostmi jeho financování. Víte ale, co znamená firemní dress code a co pro vás z něj plyne?
Pokud se zaměstnavatel nerozhodne zavést stejnokroje (jednotný dress code), kdy by si pracovní oděvy mohl uplatnit jako daňový výdaj a po zaměstnancích vnitřním předpisem (příp. kolektivní smlouvou) vyžaduje jednotné oblečení, zaměstnancům na pracovní oděvy může finančně přispívat. Není to však podmínkou. Pokud tedy zaměstnavatel pracovníkovi na pracovní oděvy nepřispívá vůbec, rozhodně to neznamená, že firemní styl oblékání nemusí dodržovat.
Co vlastně dress code znamená? Nejčastěji je definován jako obecně uznávaný vzor a soubor pravidel pro oblékání. Zahrnuje normy, které určují, jaké oděvy mohou být nošeny v zaměstnání, na úřadě, při obchodních jednáních nebo společenských událostech.
Dress code pro ženy
Za formální pracovní oblečení žen se zpravidla považují kalhotové a sukňové kostýmky, košile, saka a boty na středně vysokém podpatku. Z barev by měly preferovat méně výrazné tóny - odstíny hnědé, šedé, černé, tmavě modré či vínové. Klasické tmavé kalhoty se dají snadno zkombinovat s topem nebo zajímavým střihem saka.
Dress code pro muže
U mužů v oblečení převažuje oblek. Ten by měl být vyrobený z kvalitního materiálu. Ideálně šitý na míru. Odborníci kladou důraz i na vhodnou obuv. Boty by měly být v první řadě čisté, uzavřené, nejlépe tmavé barvy.
Dress code v Česku
Dress code v Česku je dle posledních průzkumů ve srovnání s jinými zeměmi poměrně přísný. Z výsledků totiž vyplynulo, že ani v období extrémních veder nesmí 1/3 českých zaměstnanců do práce v letním oblečení. Povinný styl oblékání svým zaměstnancům předepisuje téměř polovina tuzemských firem. Ve více než 3/4 z nich přitom nejsou zohledněny teplotní výkyvy počasí.