Co znamená CSR neboli společensky odpovědná firma?
05.06.2015
Slyšeli jste o CSR, ale nevíte, co přesně si pod touto zkratkou vybavit? Přečtěte si náš článek! Zjistíte, které oblasti CSR (corporate social responsibility) zahrnuje a co vaší firmě může přinést.
Poměrně mladou, zato velice moderní součást marketingové komunikace tvoří CSR. CSR je zkratkou anglického Corporate social responsibility - v našem jazyce společenská odpovědnost firem. Co si pod těmito slovy představit?
Zjednodušeně je možné říci, že v rámci CSR se firma snaží přispět ke zlepšení svého okolí, čistě dobrovolně a bez vidiny přímého zisku. Odpovědnost firmy přitom sahá do 3 oblastí – ekonomické, sociální a oblasti týkající se životního prostředí.
Ekonomická odpovědnost firmy
Pokud mluvíme o odpovědné firmě, je třeba začít u ní samotné. Odpovědná firma není ta, která pozdě platí své závazky vůči dodavatelům a vystavuje tak svého obchodního partnera riziku. Odpovědná firma nepodvádí ani stát, ani svého zákazníka a musí uznávat základní morální pravidla. Ekonomicky odpovědná firma jedná vždy transparentně a hraje fér.
Sociální odpovědnost firmy
Sociální oblast CSR zahrnuje aktivity jak uvnitř podniku, tak i mimo něj.
Vnitropodniková sociální odpovědnost – zahrnuje aktivity jako je např. dodržování pracovních standardů, lidských práv, péče o zaměstnance a jejich zdraví nebo třeba podpora rodiny zaměstnance.
Mimopodniková sociální odpovědnost – zahrnuje aktivity jako je podpora neziskového sektoru - příspěvkových a neziskových organizací a podpora sportovních událostí. Dobře promyšlené CSR je nejvíce vidět, pak je v některých případech možné mluvit o nepřímé reklamě prostřednictvím CSR.
Environmentální odpovědnost firmy
Firmy prostřednictvím environmentální odpovědnosti usilují o minimální negativní dopad svého podnikání na životní prostředí. Týká se například snižování množství odpadu a způsobů jeho recyklace, minimalizace znečištění a šetření energiemi. Je možné k ní zařadit ale také budování dětských hřišť, výsadby stromů nebo podporu neziskových organizací, které se zaměřují na ochranu životního prostředí.
Co vám jako firmě může CSR přinést?
- Vyšší loajálnost a výkonnost zaměstnanců,
- budování vztahu ke značce společnosti,
- zlepšování image,
- navazování nových kontaktů,
- vyšší konkurenceschopnost.
Předpokladem úspěšného CSR je však jeho zabudování do celé firemní strategie, hodnot a poslání podniku. Firma se v duchu CSR musí chovat a vyvíjet jen takové aktivity, které nebudou v rozporu s myšlenkou CSR. K tomu je nutné, aby o přínosu a zavedení CSR byl přesvědčeno nejenom vedení firmy, ale především její zaměstnanci, kteří tvoří tvář každé společnosti.