Bezpečnost práce při provozu manipulačních vozíků
10.08.2018
Jeden smrtelný a na třicítku vážných pracovních úrazů - takové jsou statistiky úrazovosti v provozech v souvislosti s využíváním manipulačních vozíků. Jaké jsou nejčastější důvody těchto pracovních úrazů a v čem dělají zaměstnavatelé chybu?
Jeden smrtelný a na třicítku vážných pracovních úrazů - takové jsou statistiky úrazovosti v provozech v souvislosti s využíváním manipulačních vozíků. Jaké jsou nejčastější důvody těchto pracovních úrazů a v čem dělají zaměstnavatelé chybu?
Úrazovost v případě provozů využívajících vozíky pro přesun materiálu
V souvislosti s provozem manipulačních vozíků je každoročně zaznamenán napříč všemi odvětvími jeden smrtelný pracovní úraz a více než tři desítky závažných pracovních úrazů. K těmto úrazům dochází nejčastěji vlivem převrácení vozíku, přimáčknutí zaměstnance k břemenu nebo sražením zaměstnance, přejetí nohou vlivem pádů břemene z vidlic nebo z přídavných zařízení.
Asi čtvrtina pracovních úrazů je přitom evidována u zaměstnanců, kteří na své pozici pracují do 5 měsíců. Čerstvě zaměstnaní pracovníci berou jízdu vozíkem jako zábavu, neznají místní podmínky a technické možnosti vozíku. Podle statistik k více než polovině úrazů dochází u zaměstnanců s pracovním zařazením do tří let. Kritická je ale také opačná varianta – zaměstnanci, kteří jsou na pracovní pozici více než 10 let (asi 30 % úrazů). V tomto případě je příčinou nesoustředění se na prováděnou práci a řízení, podcenění rizika manipulace atd.
Nejčastější chyby při využíván vozíků v provozu
Při kontrolách činnosti provozů s manipulačními vozíky v zásadě dochází nejčastěji k následujícím porušením právních předpisů zákoníkup práce:
- nedostatečné proškolení (nepřizpůsobené podmínkám pracoviště),
- zaměstnavatel nevyhledává a nevyhodnocuje konkrétní rizika na pracovišti, kde je práce vykonávána (nejen při provozu manipulačních vozíků, ale také při manipulaci a ukládání manipulačních jednotek do regálů apod.),
- v osnovách školení chybí např. manuály pro obsluhu konkrétních manipulačních vozíků vč. použitých přídavných zařízení,
- zaměstnavatel nemá v případě provozu manipulačních vozíků a skladování zpracovaný místní provozní bezpečnostní předpis (vnitřní organizační směrnici pro účel provozu a skladování vozíků),
- řidiči vozíků nemají pověření zaměstnavatele k řízení konkrétního typu manipulačního vozíku,
- zaměstnavatel neorganizuje a neudává bezpečné pracovní postupy při současném provozu dvou a více vozíků v provozu.