Infolinka: +420 465 350 050
english
CZK

Produkty

Vyhledávám

Kategorie

Vyhledávám

Bezpečnost práce a ochrana zdraví ve stavebnictví (I.)

Práce ve stavebnictví patří mezi jednu z nejrizikovějších činností v průmyslových odvětvích, proto je jí věnována také zvláštní pozornost v oblasti pracovních oděvů a ochranných pracovních pomůcek.

stavebnictvíStavebnictví je odvětví, kde dochází k nejvíce pracovních úrazů – 13 ze 100 000 utrpí na stavbách smrtelný úraz (celkový průměr je 5 smrtelných úrazů na 100 000 pracovníků). Pracovníci ve stavebnictví jsou také vystavení celé řadě zdravotních problémů: od azbestózy, přes bolesti zad až k podráždění pokožky cementem.

 

Legislativa ve stavebnictví
Základním právním předpisem, ve kterém najdeme pravidla bezpečnosti práce pro stavebnictví ke vyhláška ČÚBP a ČBÚ č. 324/1990 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při stavebních pracích.

 

 

Odpovědnost zaměstnavatele ve stavebnictví
Před začátkem stavebních prací musí každý musí každý zhotovitel zajistit, aby:

  • pracovníci měli k vykonávání dané práce odbornou i zdravotní způsobilost. Měli by mít příslušné instrukce k prováděným pracovním činnostem a měli by být seznámeni se všemi riziky na pracovišti
  • pracovníci byly vybaveni vhodnými osobními ochrannými pomůckami a prostředky, které odpovídají možnému ohrožení z prováděných prací
  • na předávaném pracoviště, kde mají být prováděny stavební práce, byly splněny požadavky na zabezpečení
  • mezi všemi účastníky byly dohodnuty a písemně stvrzeny vzájemné vztahy, závazky, povinnosti a odpovědnost za bezpečnost práce
  • zhotovitelé a investor byli informováni o rozsahu a způsobu zabezpečení prací
  • pracovníci byly seznámeni se způsobem chování a případným nebezpečím a riziky na pracovišti
  • řídící pracovníci měli k dispozici všechny potřebné předpisy a podklady, kde jsou upřesněny bezpečné postupy práce
  • byla včas zajištěna technická vybavenost k provádění stavebních prací dle stanovených technologických postupů

 

dělníkK ochraně zdraví a bezpečnosti pracovníků musí zaměstnavatelé spolupracovat s vedoucími jednotlivých akcí. K tomu je důležité dodržovat následující body:

  • prevence rizik orientovanou na všechny pracovníky
  • vyhodnotit rizika, kterým se nelze vyhnout
  • potlačit rizika přímo u zdroje jejich vzniku
  • využívat kolektivního opatření k ochraně pracovníků
  • používat individuální opatření, pokud není jiná možnost
  • stanovit nouzové postupy
  • informovat pracovníky o možném výskytu rizik a o kontrolních opatření
  • zajistit odpovídající školení

 

Při hodnocení rizik je třeba určit:

  • potenciální nebezpečí
  • kdo z pracovníků může utrpět újmu (a jak vážnou)
  • pravděpodobnost toho, že k újmě dojde
  • kroky potřebné k vyloučení přítomnosti pracovníků či k jejich snížení
  • opatření, které je třeba učinit nejdříve
SpinnerČekejte
Tato webová stránka používá cookies
Abychom Vám dopřáli co nejlepší používání našeho webu, ukládáme do Vašeho prohlížeče malé soubory - cookies. Ty slouží k tomu, aby se Vám s webem dobře pracovalo, abychom mohli vyhodnocovat jeho návštěvnost a případně Vám usnadnili návrat k nám pomocí přesně cílené reklamy. Podle zákona některé typy cookies můžeme ukládat jen s Vaším souhlasem.