Úraz v práci: Jak postupuje zaměstnavatel?
12.12.2014
Pracovní úraz není nic neobvyklého. Úrazy na pracovišti se stávají a stávat budou napříč všemi odvětvími. Co se rozumí pojmem pracovní úraz? Jak v tomto případě postupuje zaměstnavatel?
Pracovní úraz není nic neobvyklého. Úrazy na pracovišti se stávají a stávat budou napříč všemi odvětvími. Co přesně se rozumí pod pojmem pracovní úraz? A jak v tomto případě postupuje zaměstnavatel?
Co je pracovní úraz?
Pracovním úrazem se rozumí úraz (poškození zdraví či smrt), který vznikl při plnění pracovních úkolů nebo činností s přímou souvislosti s nimi. Jedná se o výkon pracovních povinností, které vyplývají z pracovního poměru nebo z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti). Pokud se tedy zaměstnanec zraní např. cestou z práce nebo při stravování, o pracovní úraz se nejedná.
Pracovní úraz a legislativa
Bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců při práci se řídí Zákoníkem práce (Zákon č. 262/2006 Sb.). V části páté tohoto zákona je popsáno i předcházení ohrožení života a zdraví při práci. Pracovní úrazy a veškeré záležitosti kolem nich jsou popsány rovněž v této oblasti zákoníku, konkrétně v § 105.
Jak při pracovním úrazu postupuje zaměstnavatel?
Postup zaměstnavatele vede k vyjasnění příčin a okolností pracovního úrazu, ale také k jeho zdokumentování. Záznamy o úrazu se zapisují za účasti:
- poškozeného zaměstnance (pokud to jeho stav dovoluje),
- svědků pracovního úrazu,
- zástupce zaměstnanců (odborů).
Pokud se nejedná o zranění našeho zaměstnance, měl by být přítomen také zaměstnavatel postiženého.
Postup zaměstnavatele při vzniku úrazu v práci:
- objasnění příčin a okolností vzniku úrazu,
- zapsání těchto zjištění do knihy úrazů (evidují se zde všechny úrazy),
- vytvoření záznamu o pracovním úrazu (pouze pokud následkem úrazu došlo ke zranění s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny nebo úmrtí zaměstnance),
- ohlášení pracovního úrazu a zaslání záznamu o něm stanoveným orgánům a institucím,
- realizace opatření proti opakování úrazů v práci.
Odškodnění zaměstnance při úrazu v práci
I přes nový občanský zákoník se v otázce odškodnění pracovních úrazů postupuje podle vyhlášky 440/2001 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění, ve znění vyhlášky 4. 50/2003 Sb., a to s ohledem na § 394 odst. 2 zákona 262/2006 Sb., Zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů (takto budou zaměstnavatelé postupovat minimálně do 31. 12. 2014). Pořád je tedy hlavní posudek vystavený ošetřujícím lékařem nebo posudek zařízení, kde byl postižený zaměstnanec léčen.
Co se týče úrazu na pracovišti, důležitá je především prevence jak ze strany zaměstnavatele, tak i ze strany zaměstnanců. Zaměstnavatel se musí řídit Zákoníkem práce, ve kterém jsou jasně stanoveny postupy bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Pokud již k úrazu v práci dojde, zaměstnavatel musí postupovat přesně podle zákona, převzít zodpovědnost a zajistit bezpečnostní opatření proti opakovanému vzniku pracovních úrazů.